Beleid/schoolplan en protocollen
Ons schoolplan is een compact en dynamisch document dat in het kort beschrijft wat we van plan zijn: strategie, acties en tijdslijnen. Hoewel er veel denkwerk achter schuilgaat, geeft het in één oogopslag een beeld waar ASV Daltonschool voor staat en waar we voor gaan. Ons plan is in principe voor vier jaar, maar we updaten het wanneer dit noodzakelijk is, zodat wij altijd onze blik vooruit kunnen blijven richten. Om één en ander te verduidelijken hebben we een infographic laten maken
Hoe wil ASV Daltonschool bekendstaan?
Op basis van onze (verbeter)thema’s uit het schoolplan hebben wij de volgende streefbeelden geformuleerd. Wij werken daar de komende tijd aan.
- Wij doceren op uniforme wijze een compleet en modern lespakket.
- De leerkrachten stemmen het onderwijs af op het potentieel en de behoefte van de kinderen.
- Kinderen hebben plezier en voelen zich veilig.
- Onze professionele cultuur kenmerkt zich door openheid, transparantie, samenwerking, feedback en continue ontwikkeling.
- 80% van de leerkrachten heeft de kwalificatie vakbekwaam. Om de uniciteit hiervan te begrijpen, verwijzen wij u naar de website van de PO-Raad, . Daar worden de drie niveaus beschreven van een leerkracht: startbekwaam wanneer iemand van de Pabo komt, vervolgens basisbekwaam en daarna vakbekwaam. Meerdere leerkrachten hebben een specialisatie.
- Wij werken met moderne en effectieve IT-voorzieningen.
- Ouders zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van de kinderen en het onderwijs.
- ASV Daltonschool staat open voor samenwerking met ketenpartners en toont zich maatschappelijk betrokken.
Pedagogische en didactische uitgangspunten
Lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is dat wij oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Wij leren onze leerlingen vanuit onze Daltonvisie zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritisch denken, reflecteren en samenwerken. In onze didactiek spelen we daar vanzelfsprekend op in:
- interactief lesgeven: de leerlingen betrekken bij het onderwijs
- onderwijs op maat geven: differentiëren in verwachtingen, aanbod en instructie
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- leerlingen zelfstandig laten (samen)werken
- leerlingen keuzemogelijkheden bieden in het bereiken van de doelen
- leerkrachten begeleiden de leerlingen in het leren reflecteren.
Meer over deze uitgangspunten vindt u op de pagina over ons Daltononderwijs.
- Lees meer over onze aanpak op de pagina
- Bekijk het
Protocollen
Voor veel verschillende onderwerp heeft ASV Daltonschool een plan of protocol opgesteld. U vindt hier alle protocollen (als pdf-bestanden) op alfabetische volgorde.