Wat onderscheidt een Daltonschool van andere basisscholen? Dit zijn de 5 kernwaarden van het Daltononderwijs:
- vrijheid/verantwoordelijkheid
- zelfstandigheid
- samenwerken
- reflecteren
- effectiviteit en doelmatigheid
De kracht van Dalton
Daltononderwijs is een manier van werken en omgaan met elkaar. De kracht van het Daltononderwijs is de focus op persoonsontwikkeling. Als Daltonschool geven we kinderen de ruimte en gelegenheid om zelfstandig of samen te werken aan een afgesproken taak. We beogen een leerling die op eigen niveau kan en wil bijdragen aan de maatschappij. Een mens die ondernemend, zelfverantwoordelijk en zelfregulerend is. Een mens zonder vrees. Dit draagt sterk bij aan het behalen van goede onderwijsresultaten.
Werken aan kernwaarden door instructietijd en taakuren
In het Daltononderwijs gaat om het evenwicht tussen leren door instructie en het actieve probleemoplossende leren. De lesuren op onze Daltonschool verdelen we daarom in instructietijd en taakuren. Daarin werken we aan de kernwaarden:
- De taakuren bieden leerlingen gelegenheid zelfstandig aan het werk te gaan met opdrachten of opgaven. De leerlingen kunnen in grote mate zelf bepalen aan welke taak zij waar en met wie willen werken. Zij houden hun aanpak en vorderingen zelfstandig bij op hun taakblad.
- Door het taakblad kunnen zowel de leerling als de leerkracht doelmatig en effectief werken. Bovendien dwingt de keuzevrijheid leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen die effectief en verantwoord zijn.
- Door het taakwerk zelf te organiseren, krijgt het kind zowel vrijheid als verantwoordelijkheid. De leerling leert zelfstandig te plannen en te werken aan de hand van zijn taakblad en hij leert zelf te beslissen of hij aanvullende instructies nodig heeft in zijn leerproces.
- Doordat leerlingen samen met medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar omgaan en elkaar helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar, ze leren discussiëren en omgaan met teleurstellingen.
- De instructietijd vindt plaats in de groep. Dan bespreken we de lessen voor en na en doen we gemeenschappelijke activiteiten. De groepsuren zijn ook belangrijk voor de sociale vorming. De begeleiding van de leerkrachten is erop gericht de leerlingen zich verantwoordelijk te laten voelen voor het eigen leren. Leerlingen krijgen de ruimte om te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.
- Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Door leerlingen meer ruimte te bieden kunnen zij een actieve en nieuwsgierige leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is de taak van de leerkracht om iedere leerling de structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Grenzen zoals tijdlimiet, schoolregels en rekening houden met de ander.
- Leren moet je leren. Reflectievaardigheden spelen daarbij een belangrijke rol. Door reflectie structureel in ons lesprogramma op te nemen, krijgen leerlingen meer inzicht in hun eigen leerproces. Ze zijn in staat tot het nemen van meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en kunnen dat beter aansturen. Dat komt het leren ten goede.
Leven en leren
ASV Daltonschool is een leef- en leeromgeving. Met elkaar brengen we hier veel tijd door. Leerlingen en leerkrachten leren met en van elkaar. Ook de leerkrachten reflecteren continu: op de onderwijspraktijk, hun dagelijks handelen en op het onderwijs op schoolniveau. Door collegiale consultatie en klassenbezoek leren leerkrachten van en met elkaar. Met kijkwijzers reflecteren leerkrachten concreet op het werken volgens de daltonafspraken. Dit gebruiken we als input voor feedbackgesprekken. Daarnaast overleggen we met de leerkrachten van de parallelklas, de duo-collega en de collega’s uit dezelfde bouw. We reflecteren op onze werkwijze en stellen afspraken bij als dat nodig is.
- Meer lezen over
Het ontstaan van Daltononderwijs
De Amerikaanse Helen Parkhurst (1887-1973) is de grondlegger van het Daltononderwijs. In 1904 gaf zij op een schooltje in Dalton, Massachusetts, les aan 40 kinderen van verschillende leeftijden en verschillende niveaus. Klassikaal onderwijs betekende in die tijd vooral stil zitten, luisteren, oefenen en herhalen. Een leermethode die volgens Parkhurst de leergierigheid van kinderen niet bepaald stimuleerde. Zo ontwikkelde zij de Daltonvisie: Het gaat om het evenwicht tussen leren door instructie en het actieve probleemoplossende leren. In Nederland werd het Daltononderwijs voor het eerst toegepast in 1926, op de Vijfde Hogere Burgerschool in Den Haag.
- Meer lezen over Daltononderwijs? Ga naar de website van de Daltonvereniging of bekijk de